Táplálkozási tanácsok közérthetően, testsúly, fogyás, életmód, receptek.

Egyél rendesen!

Böjt és ketózis

Avagy, a legegyszerűbb és legolcsóbb "fogyókúra" - Második rész

2020. június 16. - P. Szabó István

Böjt és ketózis

Avagy, a legegyszerűbb és legolcsóbb "fogyókúra" - Második rész

 

Mivel ez az írás itt most egy sorozat második része, ha még nem olvastad volna az elsőt, és érdekel a téma, akkor az alábbi linken megteheted:

Böjt

Avagy, a legegyszerűbb és legolcsóbb "fogyókúra" - Első rész

 

Mi történik a szervezetben böjt alatt

És ha megvagy a felzárkózással, akkor már mehetünk is tovább, szép aprócska lépésekben, csak hogy tényleg beüljön az infó.

Azt találtam ki, hogy mondjuk ebben a második részben kezdjük el átvenni, hogy mi is történik velünk tulajdonképpen a böjt ideje alatt, ehhez pedig egyszerűen csak azokat a jelecskéket hívnám segítségül, amelyeket az általam igen kedvelt LIFE APP képernyőjén látni.

ketozis.png

Nos, amikor ennek az app-nak - amelyhez amúgy semmi közöm, nem kapok tőlük reklám zsozsót, és még ha akarnám sem tudnám neked eladni, mert szerencsére tök ingyenes - a közvetett segítségével böjtbe kezdesz, az első jelecske, amely megjelenik rajta, az a kis piros "izé", ami nem tudom, hogy pontosan mit ábrázol, bár nekem leginkább egy egyszerű sörnyitó jut róla eszembe. Szóval az a piros jelecske azt mutatja, hogy nagy valószínűséggel, ha eljutottál addig, akkor "ketózisba kerültél".

Mi az a "ketózis"?

...teszed fel a kérdést nagyon helyesen, de mielőtt még erre válszolnék, azért szeretném elmondani, hogy amúgy attól még, hogy egy app mutat valamit, az egyáltalán nem biztos, hogy igaz is, mert ugye azt tudjuk, hogy a szervezet nem ennyire egyszerű. Vagyis egyáltalán nem biztos, hogy mondjuk mindenki egyformán 7 óra 32 perc 45 másodpercnél áll át zsírbontásra, pont úgy, ahogyan például a taposó gép is a kedvenc termedben, hiába írja ki neked, hogy 15 percnyi laza olvasgatás közbeni taposgatással elégettél 500 kalóriát, az attól még nagy valószínűséggel nem igaz. Ezzel mindössze csak annyit szerettem volna jelezni, hogy a technika remek dolog, de azért ne tedd fel az ilyesmik valóságtartalmára az életed.

Viszont ott tartottunk, hogy a ketózis lényegében az az anyagcsere állapot, amikor a szervezet, elérhető szénhidrátok-cukrok hiányában kvázi kénytelen a folyamatos energiaigényt valamilyen más forrásból fedezni, ez a "valamilyen más forrás" pedig számára a zsírból gyártott, úgynevezett "keton" lesz.

Ezért nevezzük ezt az állapotot ketózisnak.

A ketózisban amúgy éppen pont az a legkirályabb, hogy a szervezet - jobb híján - a testben valamikor félretett zsírokat kezdi lebontani, hogy azokból állítsa elő azt a bizonyos valamiféle hamis, cukor-szerű anyagot, vagyis a ketonokat, márpedig azt a csodálatos dolgot, amikot a szervezet elhasználja a felhalmozott zsírokat, a köznyelvben úgy ismerjük, hogy "fogyás", ami pedig ugye legtöbbünk számára nem éppen hátrány, hanem inkább sőt...

Valószínűleg hallottál már a manapság amúgy kifejezetten divatos "ketogén diétáról" is. Nos, annak a koncepciónak kifejezetten az a lényege, hogy az alany ne csak hogy elérje a ketózis állapotát, hanem lehetőség szerint benne is maradjon, ameddig csak erre képes.

Böjt vagy ketogén diéta?

A ketózis állapotát értelemszerűen úgy lehet elérni, hogy az ember nem visz be a szervezetébe szénhidrátokat-cukrokat, ezzel rákényszerítve a rendszert a keton-utánpótlás előállítására.

A ketogén diéta és a böjt között pedig az a lényeges különbség, hogy míg a ketogén diétát folytató egyén kevés szénhidrátot, viszont sok zsír eszik, vagyis akár még relatíve nagymennyiségű kalóriabevitel mellett is képes ketózisban maradni, addig a böjtölő természetesen nem eszik semmit, vagyis nem visz be olyasmit, aminek bármilyen kalóriatartalma lenne, amelybe nyilván beletartozik az is, hogy szénhidrátokat-cukrokat sem, így mindkettő ugyanúgy sikeresen elérheti a ketózist egy bizonyos idő után, de azért a ketogén diétát végzőnek kicsit könnyebb dolga van, legalábbis az elején.

Mert viszont ha a böjtölő befejezte a böjtjét, akkor utána megehet egy hatalmas szelet almás pitét, a ketogén arc viszont szegénykém ilyesmit sohasem tehet, maximum csak álmában.

Egészséges a ketózis? 

Arról, hogy a ketózis hosszú távon mennyire egészséges, nagy vita zajlik, az én személyes véleményem viszont - mint mindig - leginkább az, hogy én semmit sem igazán ajánlok túltolni, még a ketózist sem.

Ismerek olyat, aki boldogan és egészségben él ketózisban évek óta, de olyat is, aki már egy picurka zsírtól is rosszul van, viszont megvadul, ha nem kapja meg a napi szénhidrát adagját. Úgyhogy igen, ezt is ember válogatja, de hogy azért kicsit pontosabb legyek, jöjjön néhány kontraindikáció, azaz, hogy kinek nem ajánlott a böjtölés.

Bárki böjtölhet?

Messze sem!

Nem ajánlott a böjt:

  • Terhesség és szoptatás alatt.
  • Vese elégtelenség vagy májbetegség esetén.
  • Szívelégtelenség esetén.
  • Kóros soványság, vagy bármilyen fogyással járó pszichés kórkép esetén.
  • I-es típusú cukorbetegség esetén.
  • 14 - bár inkább 16 - év alatt
  • Bármilyen stresszel összefüggő betegség vagy állapot alatt.
  • Nőknél, ha a böjt kifejezetten rosszul hat a menstruációra.

 

OLVASS TOVÁBB:

Böjt

Avagy, a legegyszerűbb és legolcsóbb "fogyókúra" - Első rész

 

napikonzultaciofb.png

A bejegyzés trackback címe:

https://egyelrendesen.blog.hu/api/trackback/id/tr1415813136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.