Táplálkozási tanácsok közérthetően, testsúly, fogyás, életmód, receptek.

Egyél rendesen!

Egyensúly a kajálásban

Avagy, zaba - böjt - zaba - böjt

2019. december 19. - P. Szabó István
screen_shot_2019-12-19_at_12_16_51.png

/Egy olyan kedves és szorgalmas kliensem diagramja, aki néha kirúg a hámból, de mindig keményen böjtöl utána. Jól látható egy hazautazás eredménye kb. a 12. napnál, és két haverokkal bulika a 26. és a 30. nap környékén, majd rögtön utánuk tervezett böjtök hatása. Ami lényeges, hogy hiába ugrál a testsúly, amíg a köldökvonal folyamatosan csökken, nem lehet gond./

Ilyen az, amikor valaki jól alkalmazza a böjt-technikákat, és figyel arra, hogy egyensúlyban legyen a táplálkozása - ami számomra messze sem azt jelenti, hogy minden nap ugyanannyit eszik, mert azt azért jó ha tudjuk, hogy az kb. lehetetlen. - Ha mondjuk becsúszik egy családlátogatós kajálás, egy elő-ünneplés, vagy egy görbe este a haverokkal, soha, senkinek sem ajánlom, hogy üljön le a sarokban csendben és egye az otthonról hozott salátácskáját, hanem mindig azt mondom, hogy igenis vegyen részt a szociális kajálásokban úgy, ahogyan kedve tartja, utána viszont jöhet az ellenoldal, azaz a dolog "kiböjtölése", mert ugye az élet az az, hogy egyszer fent, egyszer lent, és ez éppen ettől szép.Ha sikerült a szervezetedet felkészíteni és hozzászoktatni a tápanyag nélküli időszakokhoz, akkor ilyenkor nincs más feladat, mint egyszerűen nem enni, és ez tényleg ilyen egyszerű.

Tudom, hogy évtizedeken keresztül riogattak minket azzal, hogy ha nem eszünk, leesik a vércukorszintünk, és meghalunk, meg hogy a szervezet "raktározási üzemmódra" kapcsol, de ez egyszerűen hülyeség.

Azt is tudom, hogy ha megkérdezel egy dietetikust arról, hogy mit kéne tenned, ahhoz hogy lefogyj, azt fogja mondani, hogy "Egyél naponta ötször, és számold a kalóriákat!", viszont ha ugyanezt megkérdezed egy hatéves gyerektől, az simán rávágja, hogy "Ne egyél!", és sajnos a hatévesnek van igaza.

Természetes, hogy ha nem viszünk be szénhidrátokat, a vércukorszint "leesik", de egy egészséges szervezet képes optimálisan alacsonyan tartani a vércukorszintet, ami azért is jó, mert ha nincs a vérben "cukor", akkor inzulin sincs, ami pedig a fogyás egyik legfontosabb előfeltétele, hiszen az inzulin egy raktározó hormon, ami blokkolja a  zsírbontást. Ha nincs inzulin, nincs blokk, azaz zöld jelzést kap a "zsírégetés".

(Cukorbetegeknél persze egészen más a helyzet, de kicsivel több odafigyelés mellett az is szépen kezelhető!)

Nem elhanyagolható tény, hogy az emberi szervezet alapvetően kétféle működést képes váltogatni:

1. Tápanyagbevitel és feldolgozás, vagyis "emésztés".

2. Az elraktározott tápanyag-energia (f)elhasználása, vagyis "böjt".

A gond csak az, hogy mi mai emberek - többek közt például a napi ötszöri étkezés hülyeségével, meg az állandó nassolásokkal - tulajdonképpen kikapcsoltuk a másodikat, ezért legtöbben már attól is képesek szenvedni, ha kimarad egy snack, vagy tízórai, vagy uzsonna, ami nonszensz.

Az emberi szervezet úgy lett kitalálva, hogy ha sikeres a vadászat, és hozzájut a tápanyagokhoz, azokat elfogadja, és kezeli, ha nem, mert mondjuk elszaladt a mammut, akkor simán csak átvált az 1-es működési módról a 2-esre, és elkezdi a szűkös időszakokra félretett energiát - vagyis leginkább a (test)zsírt - felhasználni.

Úgyhogy nem, nem kell 3 óránként csokit zabálni, azt hajtogatva, hogy "Jajj, kell az agyamnak, mert az csak cukorral működik, és ha kimarad egy nass, tutti éhenhalok!"  mert az agyad akkor is köszöni, de remekül elvan, ha semmilyen szénhidrátot nem viszel be - ami amúgy lehetetlen, mert még a húsoknak is van bizonyos szénhidráttartalma - soha többé.

A szervezet ugyanis képes zsírból ketontesteket, sőt cukrokat (glükózt, glikogént) is előállítani ha nagyon úgy érzi, hogy szüksége van ilyesmire, és ugyebár ezért sincs esszenciális szénhidrát, csak -fehérje, és -zsír, mert ez utóbbi kettőt tényleg be kell vinned, de a szénhidrátokat nem kötelező...

"Jelenlegi ismereteink szerint nem léteznek esszenciális szénhidrátok, azaz a szervezetünk minden szénhidrát-komponenst szintetizálni tud, vagyis fel tud építeni." /Élelmiszer-tudományi ismeretek - Medicina Könyvkiadó Zrt. Budapest, 2015./

Sőt mondok egy jobbat: Nemhogy rossz az agynak, hanem kifejezetten jót tesz neki a kalóriamegvonás (-20-30%) meg a ketonokon működés, és nyilván nemhiába böjtölt az összes vallási vezető meg guru, meg filozófus, mint ahogyan a világ minden vallásai sem véletlenül jellemzik a tiszta fej állapotaként a böjtöt, amit mondjuk személyes tapasztalatból is alá tudok támasztani. De ha nem hiszed, csak próbáld ki! Zabálj be, aztán próbálj gondolkodni, majd ne egyél egy ideig, és próbáld újra! Ég és Föld lesz a kettő, aminek szintén megvan a maga élettani alapja.

 

/Ha nem beszélsz angolul, a beállításokban találsz magyar feliratot./

Képzeld csak el, hogy elmész vadászni, de nem jön össze a dolog, úgyhogy éhesen térsz vissza a barlangodba! Ha ezen a ponton romlana a teljesítményed fejben, a szervezeted meg olyan hülye lenne, hogy hamarabb kezdené el lebontani az értékes izmaidat, mint a direkt erre a célra félretett testzsírt - ahogyan tanítják - akkor ma nem lennénk itt, én nem írnék blogot, te meg nem olvasnál, ami bizonyítja, hogy a dolog pont fordítva működik, és ezt ma már legalább "tudományosan" is megerősítik.

Amint egyre nagyobb az igény és a késztetés az evésre a fennálló tápanyaghiány miatt, annál élesebb lesz az elméd, hogy minél sikeresebben vadászhass, sőt, még a növekedési hormonok is maxra kapcsolva kezdik el kifejezetten védeni az izmaidat, hogy azzal se lehessen baj, ha esetleg futni kell a dinoszaurusz után (vagy elől).

a_bo_jto_le_s_o_ra_nke_nti_hata_sai-grey.jpg

Úgyhogy, igen, már megint tényleg pont az ellenkezője igaz annak, amit vagy 40 éve tanítanak a baromarcúak... és ezt mindazok szintén meg tudják erősíteni, akik reggelente éhgyomorra járnak futni. Sokkal könnyebb, sokkal jobb, sokkal hatékonyabb, mint reggelivel, és ez nem csak a sima éhgyomorra érvényes, hanem akár 1-2-3 nap böjt után is, persze csak úgy, ha már hozzászoktattad magad a dologhoz, azaz már sikeresen visszakapcsoltad a szervezeted  (2-es) böjt-funkcióit.

Mert ha nem, akkor lüktető fejfájásban szenvedve dőlöngélsz össze-vissza, és azt se tudod, hogy mi bajod van, miközben a kiürült szénhidrátkatárakat szipolyozó szervezetednek eszébe sem jut a zsírraktárakhoz menni energiáért, mert már arra sem emlékszik, hogy azok merre találhatóak, úgyhogy ha szeretnél értelmesen és hatékonyan működni, úgy ahogyan egy rendes tisztességes humanoidnak illene, akkor szerintem kezdj el finoman ráúszni a böjtökre, és ne zabálj megállás nélkül, mert bármennyire is mondják a szakértők, hogy az milyen jó, valójában kurvára nem az...

Ha pedig szeretnéd tényleg megérteni, miről is van szó, szerintem olvasd el Dr. Jason Fung - The Complete Guide to Fasting című könyvét, vagy az alábbi három részes kis írást a The Fasting Method oldalán, vagy szaladj neki a kötelező olvasmányaimnak!

FASTING - A HISTORY / Part 1.

FASTING PHYSIOLOGY / Part 2.

FASTING AND GROWTH HORMONE PHYSIOLOGY / Part 3.

 

OLVASS TOVÁBB: MEGÁLLTÁL A FOGYÁSBAN? ÖRÜLJ NEKI!

online_ta_pla_lkoza_s_terveze_s_napi_konzulta_cio_xmass.png

A bejegyzés trackback címe:

https://egyelrendesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4915358768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.