Táplálkozási tanácsok közérthetően, testsúly, fogyás, életmód, receptek.

Egyél rendesen!

Az éhség működése

Mintha egy e-könyvet olvasnál 3/4

2019. november 05. - P. Szabó István

swiss_retus_1000-8566.jpg

/ Fotó: Én, Modell: SwissLove - Miami, 2014. /

MINTHA EGY E-KÖNYVET OLVASNÁL SOROZAT 1-4:

Legjobb, ha ezt a négy posztot egymás után, az alábbi sorrendben olvasod.

1. A "ZSÍRÉGETÉSRŐL" EGYSZERŰEN

2. A NAPI ÖTSZÖRI ÉTKEZÉS HAMIS MÍTOSZA

3. AZ ÉHSÉG MŰKÖDÉSE

4. ÉTKEZÉSEK SZÁMA VS. INZULINTERHELÉS

...

Mint azt már az A napi ötszöri étkezés hamis mítosza című posztomból megtudtuk, a legtöbb tanácsadó, meg fitnesz-guru, meg orvos, meg dietetikus, meg még ki tudja, ki minden más szakemberek által széles körben javasolt napi ötszöri étkezés - három főétkezés plusz két "snack" - amellett, hogy szignifikáns pozitív hatással bizonyítottan nem bír, véleményem szerint negatívokkal annál inkább, vagyis én állítom, hogy nagyságrendekkel egészségtelenebb, ráadásul sokkal nehezebbé teszi a súlykontrollt, mint a napi három, vagy akár a háromnál is kevesebb étkezés.

Két egymástól teljesen különálló problémára alapozom ezen elképzelésemet, melyek közül az első, a bárminemű fogyásos próbálkozásainkban a legnagyobb ellenségünk, maga az éhség

Bár szeretnénk azt hinni, hogy tökéletesen urai vagyunk az életüknek, a tetteiknek, és a gondolataiknak, valójában az a szomorú igazság, hogy tulajdonképpen mindent a hormonrendszerünk vezérel.

A hormonjaink csinálnak belőlünk szerelmest, vagy haragost, kívánóst, vagy aszexuálist, boldogot, vagy depresszióst, és bizony arra is ők adnak utasítást, hogy mikor álljunk fel az asztaltól, vagy mikor érezzük magunkat éhesnek.

Táplálkozás relációjában a hormonrendszerünknek egészen komoly fegyverarzenálja van arra, hogy elérje, amit akar, például, hogy rávegyen minket az evésre, még akkor is, ha mi minden úgynevezett "akaraterőnket" összeszedve elhatároztuk, hogy márpedig azért sem eszünk.

Ezért gyűlölöm többek közt a testalkatnak azon áldozathibáztató megközelítését, mely szerint aki kövér, az nyilván lusta, vagy falánk, vagy egyszerre mindkettő, ráadásul még akaratgyenge is, mert a dolog ennél ezerszer komplikáltabb, és ha valaki, én aztán tényleg tapasztalatból tudom, hogy ha a szervezetünk egyszer összehangolt támadást indít valamiért, az ellen nekünk nincs sok esélyünk.

Azt már tudjuk, hogy például az inzulin segít elraktározni a zsírt, akkor is, ha éppen fogyni szeretnénk, a glukagon pedig felszabadítja azt, nem foglalkozva azzal sem, ha neked éppen a hízás lenne a célod.

Ugyanúgy, ahogyan az inzulin és a glukagon egymás ellenpárjai a zsíranyagcserében, úgy az étvágy szabályozásában a leptin és a ghrelin áll harcban egymással, és én most éppen erről az utóbbiról szeretnék közölni néhány fontosat.

A ghrelint - avagy ahogy egyszerűbben nevezik, az "éhség-hormont" - 1996-ben fedezték fel, ami azért nem volt olyan nagyon régen, és úgy gondolom, hogy illik róla tudnia mindenkinek, aki szeretne fogyni, illetve hosszú távon meg is tartani az elért testsúlyt, ugyanis talán nyugodtan kijelenthetem, hogy ez a bizonyos ghrelin - nyilván az inzulin mellett - a mi másik legnagyobb ellenségünk.

Ami persze rossz hír, de hogy azért mondjak jót is, kiderült, hogy a ghrelinen keresztül az éhség kondicionálható!

És ha semmilyen értelmes információt nem kaptál még tőlem eddig soha, csak ezt, már akkor is megérte megszületnem, és ezt tök komolyan mondom!

Három, azaz három borzasztóan fontos dolgot kell megértenünk a ghrelin működésével kapcsolatban!:

1. Az éhség nem időarányosan növekszik, mint ahogy amúgy gondolnánk, hanem hullámokban jön, és bármennyire is meglepő, folyamatosan csökken! Tehát az éhség nem úgy működik, hogy minél régebb óta nem ettél, annál éhesebb vagy, hanem úgy, hogy ha nem eszel, amikor enned kéne, akkor egy ideig egyre éhesebb leszel, de ha ennek ellenére sem viszel be semmiféle tápanyagot, akkor a ghrelin "megynyugszik", és nem zaklat egy ideig, azaz a következő éhség-hullám érkezéséig, amely viszont már garantáltan gyengébb lesz, mint az előző. Ha ezzel tisztában vagy, akkor azzal is tisztában leszel, hogy ha éppen nem kéne enned, de éhes vagy, akkor nincs más dolgod, mint várni, hogy az éhség elmúljon, mert el fog, és ezt garantálom!

ghrelin4.jpg

2. Az iménti tétel nem csak 24-órás időtartamban érvényes, hanem akár napokban mérve is, ha történetesen azt terveznéd, hogy mondjuk tartasz egy háromnapos víz-böjtöt, de attól félsz, hogy a harmadik napon már olyan éhes leszel, hogy felfalod majd a férjed vagy a feleséged, megnyugtatlak, hogy nem, sőt. A harmadik nap végén kevésbé leszel éhes, mint az első nap végén, amiről pedig azért jó tudni, mert így ha már túléltél feladós-bezabálás nélkül egy éhséghullámot, akkor a követköze hullám már nemhogy erősebb, hanem pont hogy gyengébb lesz, így könnyebb lesz ellene "védekezned".

ghrelin5.jpg

3. És most jön a lényeg. A ghrelin tulajdonképpen úgy működik, ahogy te megtanítod neki! Ha naponta ötször-hatszor eszel, akkor ezt a ghrelin úgy fogja “érzékelni”, mint a te normális étkezési frenkvenciádat, amit a kedvedért  jól be is tanul, és minden egyes étkezésed közelgő időpontjában azzal hívja fel a figyelmed arra, hogy ne felejts el enni, hogy “éhség-szignált” küld az agyadnak. Úgyhogy nem az van, mint amit eddig tanítottak, hogy minél többször eszel, annál kevésbé vagy éhes, hanem pont az ellenkezője, vagyis minél többször eszel egy nap, annál többször is leszel éhes, egészen egyszerűen azért, mert mint már mondottam: a ghrelin kondicionálható!

ghrelin3.jpg

Ha nem hiszel nekem, próbáld csak ki!

Ha eddig ötször ettél egy nap, kezdj el csak háromszor enni, ugyanazokban az időpontokban!

Egy pár napig valószínűleg éhes leszel majd a kimaradt két étkezés időpontjában, de a ghrelin idővel beletanul, és nem fog többé napi ötször jelezni, hanem csak háromszor.

Ez történt velem is, és erről számolnak be a klienseim is, amikor először ötről, négyre, majd háromra csökkentjük az étkezéseik számát.

Van, akinek ez egy hét, van akinek csak pár nap, de az eredmény mindig ugyanaz: Ha kevesebbszer eszel egy nap, kevesebbszer is kapsz a grehllintől éhséget jelző szignált.

Részben ezért haragszom a napi ötszöri étkezést hirdetőkre, mert átvernek, ráadásul pont az ellenkezőjét érik el vele, mint ami egy fogyni vágyónak elemi érdeke lenne, történetesen, hogy ne növekedjen benne az éhezés szintje, hanem éppen pont, hogy csökkenjen, sőt, azon a csökkent szinten állandósuljon.

Mert ha már azt is tudjuk, hogy azonos kalóriabevitel mellett teljesen mindegy, hogy hányszor étkezünk, attól nem leszünk sem egészségesebbek, és az anyagcserénk sebessége sem változik, akkor egy olyan fogynivágyónak, aki számára létkérdés, hogy kalóriadeficitben tudjon maradni, könnyebb ugyanazt a kevesebbet, kevesebb étkezésre elosztva bevinni, és kevesebb éhséghullámmal megküzdeni egy napon belül.

OLVASS TOVÁBB: A NAPI ÖTSZÖRI ÉTKEZÉS HAMIS MÍTOSZA

 

online_ta_pla_lkoza_s_terveze_s_napi_konzulta_cio.png

A bejegyzés trackback címe:

https://egyelrendesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7615289452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.