Táplálkozási tanácsok közérthetően, testsúly, fogyás, életmód, receptek.

Egyél rendesen!

Létezik-e egyáltalán ideális emberi étrend?

2019. október 08. - P. Szabó István

istvan_60-1889.jpg

A táplálkozástudomány múltját ismerve és tapasztalva, már az is egy kisebb csoda, hogy erről a témáról egyáltalán szó esik, az meg még csodább, hogy egyre többször.

Történetesen, hogy talán végre eljutunk arra a pontra a világban, amikor határozottan kimondhatjuk, hogy az általános táplálkozási ajánlások nem érnek semmit, meg a csak a napi ötször evés az egészséges, meg a csak a napi 60% szénhidrát / 30% fehérje / 10% zsír az egészséges, meg a többi ezekhez hasonló eddig kvázi kőbevésett ősbaromságok szép lassan lecsúsznak a süllyesztőben végre, meg hogy a hús rossz, főleg a vörös hús, meg ha viszont vegán vagy, akkor te már eleve egészségesen táplálkozol, és hogy ha zsírt eszel, zsíros leszel, és attól majd elzáródnak az artériáid és meghalsz, meg jajj, de magas a koleszterined Ica, ne egyél tojást, sőt hogy csak a keto, vagy csak a low carb, vagy csak a paleo, meg a gyümölcs is rossz, meg a kenyér is, a böjttől meg megáll az emésztésed, és a szervezeted elraktároz azonnal mindent, és ha egy napod véletlenül úgy alakul, hogy nem eszel közben csokit, benne van, hogy megáll az agyad, mert az meg csakis cukorkán működik…

Sokan vitatkoznak a neten arról, hogy csak az a jó, amit ők gondolnak, és hogy ha valami náluk bevált, annak be kell válnia mindenkinél, és hogy nem létezik az Univerzumban más igazság, csak az övék, és a vicc az egészben az, hogy ugyanez történik nagyban a tudós kutatók közt is, mint kicsiben a netes megmondók szintjén, hogy minél nagyobb a szabadság és minél több a kutatás, meg elméletileg nagyobb a tudás is, annál kevésbé van konszenzus, azaz lényegében annál zavarosabb az egész, és amikor  én egy múltkori posztomban azt állítottam, hogy: “Amióta behatóbban foglalkozom táplálkozással, és miután már túlvagyok azon időszakomon is, hogy úgynevezett "hiteles tudományos kutatási eredmények" alapján próbáljam kisakkozni, hogy mi a jó nekem, egyre határozottabban vallom, hogy a táplálkozástudomány felől lényegében semmilyen, a mindennapi gyakorlatban értelmesen használható és működő információ nem jön, és sajnos talán nem is fog jönni soha, annyira összetett és bonyolult dolog az, hogy kinek, mi a jó, ráadásul annyira alapvetően téves a megközelítés…” akkor egészen pontosan erre gondoltam.

Harminc évvel ezelőtt, amikor azt mondták a tudósok(!), hogy dobjuk ki a zsírt meg a vajat, mert azok egészségtelenek és rosszak, és viszont vegyünk helyettük étolajat meg margarint, mert ezek viszont jók és egészségesek, akkor az legalább egy olyan dolog volt, amivel a hétköznapokban lehetett tenni valamit. Igaz, hogy kamu volt az egész már akkor is, és ezerszer próbálták bizonyítani, hogy emögött tényleg és igazi tudomány van, de valahogy sosem sikerült, és konkrétan megmérgezték ezzel a jótanáccsal az egész emberiséget, de legalább mondtak valamit, amivel Gizike, meg Jucika is tudott mit kezdeni.

Ezzel szemben ma mi van? Olyan káosz, de olyan, ami egészen egyszerűen kezelhetetlen.

Többször leírtam már, hogy leginkább emiatt fordultam el az egésztől, és gondoltam újra mindent, csak inkább sima, egyszerű, meg józan paraszti ésszel, és amikor lassan a tudomány felől is érkeznek azon igazolások, melyek szerint lényegében annyira összetett a kérdés, hogy nincs is miről beszélni, akkor megnyugszom lélekben, hogy talán mégsem vagyok annyira hülye, mint amúgy és amennyire gondolom magamról.

Általánosságban már született arról kutatás, hogy - és linkelek, csak hogy ne beszéljek a semmibe, de amúgy lényegtelen - az emberiség történetében a vadászó-gyűjtögető embercsoportok hányféle módokon táplálkoztak, és ugyanígy hányféle módokon tudtak egyformán relatíve egészségesek maradni, hiába ettek szinte csak bálnazsírt, vagy csak rizst, vagy csak húst. Ergo ez alapján már talán kijelenthetjük, hogy az őseink nem kizárólag a paleo-t tolták, hanem azt ették, amit elértek, és mint mondottam, mindegy hogy az mennyire volt low carb, vagy low fat, vagy mediterrán, vagy vegan, vagy carnivore, vagy bármi akármi, ugyanúgy egészségesek tudtak maradni azokon a más és más tápanyagokon.

Arról is született már kutatás, hogy - és ezt most nem linkelem, mert meg kéne keresnem, ahhoz meg most nincs kedvem, de akinek van, meg fogja találni - hogy lényegében bármilyen ismert fogyókúra-típussal elérhető a kívánt testsúly vagy testalkat, és hogy ráadásul szinte közel hasonló hatékonysággal, csak mondjuk abban lehetnek különbségek, hogy az elért eredményt milyen sikerhányadossal képes megtartani az egyik, vagy a másik brigád.

Tehát összefoglalva, bármit is lehet enni, és bármivel is le lehet fogyni, és pont.

És értelmetlen is  a vita, ráadásul meg ugye itt van most ez, amiről ezen hosszú bevezetés után szólni fogok, hogy bebizonyosodott, hogy tényleg minden ember más, és minden szervezet máshogyan reagál, akár még ugyanazokra az élelmiszerekre is. Így - számomra legalábbis már teljesen - tuttkó, hogy nem létezik egyetlen olyan általános diéta, vagy táplálkozási koncepció sem, amely mindenkire ugyanúgy érvényes lenne.

Továbbá rajtad, és talán néhány olyan elszánt táplálkozáskutatón kívül, akik különféle laboratóriumi mérések végrehajtására képesek, senki az égvilágon - még én sem - nem tudja megmondani, hogy neked mi a jó, hogy a te szervezeted mitől működik egészségesen, vagy hogy te mitől fogsz majd lefogyni, vagy akár hízni, ha éppen azt szeretnél! Sőt, a szörnyű valóság az, hogy még a legnagyobb laborosok is hibázhatnak, vagy mutathatnak ki szögesen eltérő eredményeket ugyanazon egyeden, ezáltal eltérő következtetésekre jutva.

Ezt nagyon fontos, hogy megértsd, mielőtt belekezdesz a valaki más által írt étrend elkészítésébe és elfogyasztásába, még akkor is, ha a Julcsi tényleg leadott azóta egy tizest, hogy csinálja mondjuk a szétválasztót!

És akkor most engedd meg nekem, hogy bemutassam egyik újabb fehérköpenyes hősömet - mert nem igaz, hogy az összeset utálom - és az ő értelmes kutatását:

Prof. Eran Segal 10 évvel, és kábé plusz 20 kilóval ezelőtt, ugyanúgy, mint sokan mások, szeretett volna lefogyni, és feltette magának a kérdést, hogy vajon milyen diétávál kéne ezt csinálnia, hogy vajon “Mi a legjobb étrend egy embernek?”

Tudósként egészen egyértelmű volt számára a feladat megoldása. Úgy érezte, nincs más dolga, mint mindenféle hiedelmeket meg elképzeléseket félredobva méréseket végezni és adatokat gyűjteni a különféle étrendi koncepciók hatásairól, majd az adatokat kielemzve és összehasonlítva, hidegen tudományos alapon kiválasztani, hogy melyik a leghatékonyabb. És így is tett.

Amire pedig rájött, az az, hogy azért nincs válasz a kérdésre, mert már maga a kérdés is rossz, mivel az kizárólag a tápanyagokra fúkuszál, és nem veszi figyelembe magát az egyént, aki a tápanyagokat elfogyasztja.

Ekkor kezdett az egyedek közti különbségekre koncentrálni, úgy mint: genetikai különbségek, a mikrobiom összetétele és működése, életmód…stb., így lényegében erre építette fel az egyik kutatását, melyet 2015-ben, a Weizmann Institute of Science-ben végeztek el, és melynek - ha te is szeretnél a mélyére ásni, beszélsz angolul, meg persze tudósul, akkor - teljes kutatási anyagát az alábbi linken le is tudod tölteni PDF-formátumban, és amelynek a címe:

Personalized Nutrition by Prediction of Glycemic Responses

meg, hogy röviden vázoljam a lényeget:

Azt csinálták, hogy fogtak 800 embert, mindenkinek adtak egy olyan eszközt, amely egy héten keresztül folyamatosan mérte a vércukorszintjüket, és megkérték őket, hogy lényegében naplózzanak mindent, amit esznek, majd ezen kapott vércukorszintváltozási adatokat összevetették az egyén saját étrendjével, és persze a többiekével, és végül így csekélyke 50.000 étkezést, meg körülbelül 2 millió vércukorszint adatot elemezve, azt az eredményt kapták, hogy:

“Van, aki számára például a fagylalt, a csoki, a pizza vagy a fehér kenyér egészségesebb étrendi választás, mint mondjuk a barnarizs.”

letezik_e_etrend.png

…és ezzel szerintem el is mondtam a lényeget.

Egyre jobban közeleg a nap, amikor majd soktrilliárd elköltött pénzből, tudósok millióinak, százmillió munkaórányi áldozatos kutatásai révén, nagy dirrel meg durral közzéteszik az emberi táplálkozással kapcsolatos nagy végső konklúziójukat, amely lényegében nem lesz más, mint amit jómagam minden kliensemnek elmondok, azaz:

“Egyél rendesen! Egyél olyan kajákat, amiktől jól érzed magad, de lehetőleg csak akkor, amikor tényleg éhes vagy, és csak annyit, amennyi elég, és az sem baj, ha bekajálsz, csak maradj mindig egyensúlyban, közben pedig csinálj valami olyan mozgásformát, amely feltölt és szórakoztat, és ne foglalkozz senki más véleményével, mert az élet, még az idióta fogyókúrákon is túl, valójában csodaszép…”

OLVASS TOVÁBB: MIÉRT NEM ÍROK NEKED ÉTRENDET?

OLVASS TOVÁBB: HÍZNI FOGSZ

napikonzultaciofb.png

A bejegyzés trackback címe:

https://egyelrendesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6315209594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.