Egyél rendesen!

Az új kedvenc habos-babos protein kávém

2019. június 07. 17:54 - P. Szabó István

img_7296.jpg

Kezdjük ott, hogy miért…

Hosszas táplálkozással kapcsolatos kutatásaim és önmegfigyelős tapasztalataim alapján arra jutottam, hogy a hivatalosan amúgy minden táplálkozási tanácsadós, vagy sportos iskoláimban tanultakkal, ellentétben - ahol ugye folyton azt szajkózzák, hogy egyél naponta ötször, sőt akár háromóránként - végül azt konklúzionáltam, hogy az én koromhoz, az én anyagcseresebességemhez, a testzsíromhoz, a mindennapi rutinomhoz, és azokhoz az ételekhez, amelyekről senki kedvéért nem kívánok lemondani, azaz számomra a legesleghatékonyabb megoldás a böjtölés, amely ugyebár nevén nevezve a gyermeket egyszerűan annyi, hogy időnként nem eszem.

Kezdtem az egészet amúgy azzal, hogy a napi öt étkezésemet első körben lecsökkentettem háromra, majd amikor ez már simán ment és a hormonrendszerem azzal hálálta meg a lépést, hogy elkezdtem nem folyton éhes lenni, akkor a golyóálló kávénak hála, végre ki tudtam hagyni a reggelizéseimet is, amiből aztán csak napi kettő étkezés lett, meg 10-12 órás böjt ablak, és hatott is a dolog és megindult az élet, főleg mindezt erősen low carb jelleggel megtolva, ám aztán kiderült, hogy az élet az meg nem igazán low carb, mint ahogyan a barátaim sem, úgyhogy kellett valami továbblépés ahhoz, hogy a szociális és lelki életem megmaradhasson olyannak, amilyennek azt én szeretem, így lassan elkezdtem még tágabbra nyitni az ablakot.

Sikerült kis lépésekben eljutnom odáig, hogy egyre többször ettem csak napi egyszer, ami ismét visszahozta belém az életet, és imádtam, és így néha már ehettem fagylaltot, meg lángost, meg pogácsát, meg ihattam néha sört, meg a többi csodát, de aztán rájöttem, hogy van ott még, ahonnan ez jött.

Mindig azt mondják, és főleg a paleo diéta épül arra, hogy a ma emberének még mindig ősember gyomra van, és hogy azokhoz a dolgokhoz van szokva, amiket az ősember evett, és a ma oly divatos “intermittent fasting” is arra épít, hogy az ember régen nem zabált állandóan, hanem csak akkor, amikor sikeres volt a vadászat, amikor meg nem, akkor nem nagyon tudott mást tenni, minthogy éhezett és várta, hogy mikor lesz újra jó a fogás. Márpedig ha az ember működése az lenne, ahogy a tankönyveim meg a dietetika tanítja, hogy ha nem eszel, akkor a test vészműködésre kapcsol, meg ha nem tolsz be háromóránként egy parizeres zsömlét, akkor a vércukrod úgy lezuhan, hogy meghalsz, akkor valószínűleg nem élnénk már mi sem, hiszen az ősember is ott döglött volna meg a barlangban éhen már estére, parizer meg zsömle hiányában.

Nos viszont mindezekkel szemben a valóság az, hogy amint elkezdesz nem enni, kitisztul a fejed, javulnak az érzékeid, és alapvetően minden működésed hatékonyabb lesz, hiszen ilyenkor a szervezet éppen azon dolgozik, hogy a lehető leghatékonyabb vadász legyél a következő alkalommal, vagy az azután következő alkalommal, akár evés nélkül is, mert ugye mind maga a zsírraktározás, mind pedig a ketózis képessége éppen azért van nekünk, hogy a tápanyagszegény időszakokban is remekül tudjunk működni, sőt, jelentősen remekebbül, mint mondjuk bezabálva. (Egy csomó tanulmány szól erről amúgy...)

Úgyhogy mivel szeretek néha a barátaimmal pogácsázni, lángosozni, sörözni, borozni, fagyizni, illetve minden ilyesmi csodás borzalmakat csinálni, ám tisztában vagyok azzal, hogy az életben mindennek ára van, és hogy az egyensúly fontos, úgy határoztam, hogy mostantól tervezetten fogok, méghozzá hosszabban böjtölni, meg nem riadva a konvencióeltérésektől egyáltalán. Így alakult ki az például, hogy mostanában már hétfőn és csütörtökön nem eszem, vagyis előző nap vacsorától, a következő utáni nap ebédig, ami kb 36-38 óra kvázi böjt, méghozzá ugyebár hetente kétszer, a hétköznapi evős napokon alapvetően normális low carb jelleggel, hétvégén pedig esetenként szabadon, de azért még mindig ésszel, és így most ott vagyok, ahogy jó nekem. Így újra zsírból fogyok, miközben nem veszítek izmot, és a lelkem is boldog, mert a bűn napjain megkap mindent, amit akar, a böjt napjain viszont végre fellélegezhetnek a sejtjeim, “éghet” a testzsír, és ürülhet a gyomor meg a fejem.

De azért írtam, hogy “kvázi böjt”, mert ilyenkor nem csak vizet iszom, hanem kétszer kávézom is. Iszom egy rendes sima szokvány golyóállót, meg iszom ezt az új kávémat, amiről most én itt szólni kívánnék.

Talán egy következő lépcsőfokban majd elhagyom, de most még nagyon sokat segít nekem a cucc, ami röviden nem más, mint egy golyóálló kávé és egy protein shake keveréke, és úgy készül, hogy:

  • Lefőzök egy sima (kb.) 2 dl-es americano-t, amit aztán beleöntök egy shaker-be (vagy turmixgépbe, kinek milye van)
  • Beleteszek (kb.) 10-12 g jó minőségű vajat
  • Egy adag (30 g) (vaníliás) fehérjeport
  • Ráöntök 2 dl magas zsírtartalmú (3,5) tejet
  • Egy kávéskanálnyi fahéjat
  • Majd az egészet jól összemixelem, és már kész is a csodás kávés-vaníliás-fahéjas, zsíros-fehérjés, habos csodacucc.

 Amit amúgy még bele szoktam pakolni, de persze nem kötelező:

  • Egy kávéskanálnyi kókuszzsír
  • Egy kávéskanálnyi útifű maghéj
  • És szintén egy kávéskanálnyi legmagliszt, amitől már nem is csak zsíros-fehérjés, hanem rögtön rostos is a habos cuccom.

Ha ezzel nem bírsz ki minimum 24 órát (más) kaja nélkül, akkor semmivel, mert amúgy ha valamire már biztosan rájöttem, az az, hogy mi mai emberek sokkal, de sokkal többet eszünk annál, mint amire valójában szükségünk lenne, főleg azok, akik mozgásszegényen élnek, ülőmunkáznak, ráadásul már elmúltak mondjuk 40, korral ugyanis eleve megzuhan az anyagcsere, amire a mozgásszegény életmód még rá is tesz egy lapáttal, úgyhogy…

És hát persze ami a még sokkal jobb ebben, hogy nemcsak jobban érzem magam, fittebb vagyok, és hatékonyabban edzem, hanem ráadásul még irdatlan pénzt is megspórolok azzal, hogy a táplálkozástudomány - vagyis inkább az élelmiszeripar - által előírt és ajánlott heti (7 x 5 =) 35 étkezésemből kiveszek rögtön legalább 14-et.

Persze a böjt nem ajánlott mindenkinek. Nem tesz jót a nem evés ha például refluxos vagy, fekélyed van, vagy stresszes vagy, és főleg nem jó, ha 1-es cukorbeteg, de amúgy is mindig azt mondom, hogy magadra hallgass először, és csak utána másokra...

Na jó étvágyat!

OLVASS TOVÁBB: SAJTOS POGÁCSA

blog_alja.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://egyelrendesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5814882702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.